, 2022/3/18
Hogyan segített egy jetpack tervezése egy repülő motorkerékpár létrehozásában? 12 éves kora körül David Mayman megpróbált kerítésoszlopokból és egy régi fűnyíróból helikoptert építeni. Mondanom sem kell, hogy nem ment jól. A szerkentyűje nem repült, és arra kényszerítették, hogy javítsa meg a kerítést.
"Úgy neveltek, hogy azt hiszem, tudományos szempontból kihívást jelentett számomra... Mindig azt mondták, hogy semmi sem lehetetlen" - mondja.
Lehet, hogy Sydneyben töltött gyermekkorában egy kicsit elébe ment a dolgoknak, de felnőttként Mayman úr olyan innovatív gépeket épített, amelyek valóban repülnek. Miután eladta online hirdetési vállalkozását, Mayman úr kifejlesztett egy jetpacket, amellyel 2015-ben körberepülte a Szabadság-szobrot.
2018 óta azonban egy másfajta projekten dolgozik, amelyről úgy gondolja, hogy több kereskedelmi lehetőséget rejt magában. A Speeder nevű új gépe olyan lesz, mint egy repülő motorkerékpár. Függőlegesen fog felszállni, nagy sebességgel fog repülni, de elég kompakt lesz ahhoz, hogy elférjen egy pick-up teherautó hátuljában. A Speeder csak egy a számos, jelenleg is folyamatban lévő repülőgép-projekt közül.
Jelenleg több száz EVTOL (elektromos függőleges fel- és leszálló) repülőgép van fejlesztés alatt, a mérnökök azt remélik, hogy az olcsó és csendes légi közlekedés új korszakát teremthetik meg. Mayman úr gépe azonban nagyon különbözik ezektől a repülőgépektől. Ahelyett, hogy akkumulátorok és elektromos motorok hajtanák, az ő Speederje négy kis sugárhajtóművet használ, amelyek repülőgép-üzemanyaggal működnek.
Ez visszalépésnek tűnhet a technológia terén, de a Mayman úr által elképzelt vásárlók számára csak folyékony üzemanyag elegendő.
Azt mondja, hogy a hadsereg, a mentőszolgálatok és a tengeri energiaipar gyors, kompakt repülőgépet akar, amely jelentős súlyt tud szállítani. Ehhez sugárhajtómű-üzemanyagra van szükség, mivel az adott tömeghez képest hússzor annyi energiát tárol, mint az akkumulátorok. Vagy más szóval, a szükséges energia biztosításához az akkumulátorok túl nehezek lennének.
"Ha egy bizonyos hasznos terhet akarsz szállítani, és azt akarod, hogy a repülőgépnek legyen egy bizonyos hatótávolsága és sebessége, akkor a jelenlegi technológiával ezt csak úgy lehet elérni, hogy turbinahajtóművekkel." Mayman úr elmagyarázza.
A Speeder művészi lenyomata. A Speeder ötlete az amerikai haditengerészettel való együttműködésből született, akik egy jetpack iránt érdeklődtek, amelyet a haditengerészet különleges erői, a Seals használhatnának. "Mint a repülésben oly gyakran előfordul, az ember egy specifikációval kezd, és viszonylag gyorsan egy teljesen más specifikációval végzi" - magyarázza.
"Eredetileg olyasmit akartak, amely 210 font (95 kg) hasznos terhet tud szállítani, de nem sokkal a projekt kezdete után ez közel 300 fontra (135 kg) változott. És azt akarták, hogy szó szerint 10 perc alatt ki lehessen képezni valakit" - mondja Mayman úr. Mindez nem volt lehetséges a meglévő jetpack termékével - valami nagyobb és könnyebben repülhetőre lett volna szükség, így született meg a Speeder projekt.
A jetpack technológia egy része hasznos volt az új projektben, de nagy részét a semmiből kellett kifejleszteni. A dolgok egyszerűsítése érdekében, míg a jetpacken a tolóerő irányát a pilóta mechanikusan vezérli, addig a Speederen a négy sugárhajtású turbina szögét egy elektronikus repülésirányító rendszer vezérli. Ennek a rendszernek a legfontosabb része egy egyedi szoftver, amely megérti a négy nagy teljesítményű sugárhajtómű fizikáját.
Ez azt jelenti, hogy amikor a pilóta felemelkedik vagy elfordul, a Speeder képes a sugárhajtóműveket a megfelelő szögbe állítani. Mayman úr szerint a tulajdonosoknak nem feltétlenül lesz szükségük pilótaengedélyre, mivel a Speeder repülésirányító rendszerei végzik a munka nagy részét, hogy a repülőgépet stabilan tartsák.
"Ez gyakorlatilag AI (mesterséges intelligencia) - ha így akarjuk nevezni -, amely megérti, hogy mire lesz szüksége a járműnek... így elkezdheti utasítani a hajtóműveket, hogy felpörgetik vagy lehalkítják a hajtóműveket" - mondja Mayman úr. A mesterséges intelligenciának ez az aspektusa érdekli Sajal Kissoon-t, a Cranfieldi Egyetem repüléstechnikai központjának gázturbina-technológiával foglalkozó kutatási asszisztensét.
"Ennek [a Speedernek] fontos eszköze a mesterséges intelligencia használata az irányítás segítésére. Ez önmagában is nagyon izgalmas előrelépés" - magyarázza.
"Mi van akkor, ha a Speeder szokatlan időjárási körülményekkel, szokatlan szélviszonyokkal vagy a pilóta szokatlan manőverével szembesül? Úgy gondolom, hogy a mesterséges intelligencia elengedhetetlen lenne az irányítás segítéséhez" - teszi hozzá Kissoon asszony.
Bemutató szürke vonal
Mayman úr bízik abban, hogy a Speeder végül teherszállításra is használható lesz. Távirányítással vagy autonóm módon vezetve úgy véli, hogy különösen a fegyveres erők vagy a mentőszolgálatok részéről lesz rá igény. A mintegy 200 mérföld/órás végsebességgel és akár 60 perces repülési idővel Mayman úr szerint a katonai vagy sürgősségi szolgálatok számára nélkülözhetetlen ellátmányt nagyon gyorsan eljuttathatná oda, ahová kell.
Teherszállító üzemmódban, amikor a gépet távolról irányítják, még gyorsabban, talán 500 mérföld/órás sebességgel is képes lesz repülni, és 450 kg-ot szállíthat.
Mivel kompakt, és mindenféle időjárási körülmények között képes repülni, szerinte a helikoptereknél is sokoldalúbb lehet. De mielőtt túlságosan izgatottá válna a kilátás, hogy a buszról lemondva felpattan a Speederre, hogy munkába menjen, Mayman úr szerint nem valószínű, hogy a városokon keresztül repül.
"Zajt csapunk, hihetetlenül erősek vagyunk, hihetetlenül kicsik. Nem hiszem, hogy a városi légi mobilitás területén feltétlenül szükség lenne egy olyan repülőgépre, amely akkora, mint a konyhaasztalunk"." Fontos, hogy még sok tesztelésre van szükség, mielőtt a Speeder bármelyik ügyfélnek átadnák. Egy harmadik, teljes méretű prototípus (P2 néven) repülésre készül a Los Angelestől két órányira keletre fekvő tesztpályán.
Ott elég hely lesz ahhoz, hogy a Speeder is kipróbálhassa magát. A jövő év végén szintén kulcsfontosságú szakasz következik, amikor a vállalat reményei szerint megkezdődik a tanúsítási folyamat. A vállalat becslései szerint ez 12 hónapot vesz igénybe. Ha minden a tervek szerint halad, a Speeder 2024 végén vagy 2025-ben kerülhet forgalomba, bár Mayman úr szerint a hadsereg már korábban is repülhet vele.
Nem meglepő, hogy minden mérnöke elsőként szeretné a gépet a sivatagban vezetni, de Mayman úr ezt az izgalmat magának tartogatja. "Nagyjából ez a fő oka annak, hogy itt dolgoznak. Hosszú sorban állnak az emberek, akik arra várnak, hogy kipróbálhassák ezt az izét. De én húzom a ranglétrát" - mondja. És Mayman úr számára remélhetőleg ezúttal nem kell majd kerítéseket javítania.