, 2022/3/17
A világméretű technológiai tranzakciók 2021-ben a világjárvány gazdasági hátráltatása ellenére is felgyorsult ütemben folytatódtak, megközelítve a 3 billió dollárt értékben, még mielőtt az utolsó negyedévet kiszámolták volna. Vajon 2022 is elérheti ezt a nagysikerű aktivitást?
A folyamatban lévő koronavírus-járvány közepette 2021 az elődje nyomdokaiba lépett, továbbra is kiszámíthatatlan és időnként hihetetlenül nehéz év volt. Egy dolog azonban állandó maradt: a technológiai ágazatban folyamatosan zajló fúziók és felvásárlások. A Global Data kutatása szerint a globális technológiai M&A-ügyletek a harmadik negyedévre már megközelítették a 3 billió dollárt, amit nagyrészt a technológiai, média- és telekommunikációs szektor támogatott.
Bár semmi sem vetekedett az Advanced Micro Devices 2020-as 35 milliárd dolláros felvásárlásával, amelyet a Xilinx hajtott végre, tavaly az Intuit 12 milliárd dollárért vásárolta meg a Mailchimpet, a Square pedig 29 milliárd dollárt költött az Afterpayért. Ami azt illeti, hogy 2022-ben is tartani fogja-e a tavalyi ütemet, az első jelek arra utalnak, hogy a nagy üzletkötések száma nem fog lassulni az iparágban, a kiberbiztonság és az együttműködési szoftverek már most is forró területnek bizonyulnak.
Íme a 2022-es év eddigi legnagyobb vállalati technológiai felvásárlásai, fordított időrendi sorrendben:
Március 8.: A Google felvásárolja a Mandiant kiberbiztonsági vállalatot.
A Google 5,4 milliárd dollárért felvásárolja a Mandiant kibervédelmi és -reagálási céget, hogy felhőplatformjáról végponttól végpontig terjedő biztonsági műveleti csomagot és tanácsadói szolgáltatásokat kínáljon.
"A kiberbiztonság küldetés, és úgy gondoljuk, hogy generációnk egyik legfontosabb feladata" - mondta Kevin Mandia, a Mandiant vezérigazgatója a felvásárlást bejelentő nyilatkozatában. "A Google Cloud osztozik a küldetésünk által vezérelt kultúránkban, hogy minden szervezet számára biztonságot teremtsen. Együtt a Google Cloud biztonsági portfólió részeként a Mandiant Advantage SaaS platformon keresztül méretarányosan fogjuk biztosítani szakértelmünket és intelligenciánkat"."
Március 3.: A Snowflake 800 millió dollárért megvásárolja a Streamlitet.
A Snowflake adatfelhőszolgáltató 800 millió dollárért felvásárolta a Streamlitet, amely lehetővé teszi a fejlesztők és az adattudósok számára, hogy egyszerűsített adathozzáféréssel és -irányítással rendelkező eszközökkel készítsenek alkalmazásokat. Indítsd el karriered az iparág legelismertebb képzési intézetének IT Management and Leadership (IT menedzsment és vezetés) tanúsítványával. Jelentkezzen még ma erre a háromnapos intenzív workshopra, és szerezze meg a tanúsítványt online.
A Streamlit nyílt forráskódú keretrendszere lehetővé teszi a fejlesztők és az adattudósok számára, hogy gyorsan és iteratív módon építsenek és osszanak meg adatalkalmazásokat anélkül, hogy a front-end fejlesztés szakértőjének kellene lenniük. A Streamlit szerint a platformot már több mint 8 millióan töltötték le, és több mint 1,5 millió alkalmazást építettek vele.
"A Snowflake-nél hiszünk abban, hogy a nyílt szabványokat és a nyílt forrást az iparágvezető adatkezeléssel és biztonsággal kell egyesíteni" - mondta Benoit Dageville, a Snowflake társalapítója és termékigazgatója a felvásárlást bejelentő nyilatkozatában. "Amikor a Snowflake és a Streamlit egyesül, képesek leszünk a fejlesztők és az adattudósok számára egyetlen, hatékony központot biztosítani, ahol felfedezhetik és együttműködhetnek olyan adatokkal, amelyekben megbízhatnak, hogy új generációs adatalkalmazásokat építhessenek, és alakíthassák az adattudomány jövőjét.""
Február 28.: A Rakuten Symphony felvásárolja a Robin.io Kubernetes platformot
A japán Rakuten csoport nemrég indított, telekommunikációra összpontosító ága, a Rakuten Symphony felvásárolta a Robin.io nevű startupot, amely tárolásra és komplex hálózati alkalmazásokra optimalizált Kubernetes platformot kínál.
A két vállalat nem hozta nyilvánosságra a felvásárlás árát. A Robin.io az első indulás óta túllépett az eredetileg a tárolásra összpontosító tevékenységén, és egy teljesebb képességű Kubernetes platformot kínál, amely a nagy távközlési vállalatok számára lehetőséget biztosít az 5G szolgáltatási alkalmazások Kubernetes-en történő automatizálására és a privát 5G és LTE telepítések hangszerelésére.
"A Robin.io elmúlt évek technológiai innovációi most sokkal nagyobb vásznat kapnak, hogy az iparág felhő-natív átalakulásának vízióját vezessék. Az egyszerűen használható, könnyen telepíthető hiperscale automatizálásról szóló elképzelésünk nagyon jól illeszkedik egymáshoz" - mondta Partha Seetala, a Robin.io vezérigazgatója.
Február 24.: A Cloudflare felvásárolja az Area 1 Security biztonsági startupot.
A Cloudflare bejelentette, hogy mintegy 126 millió dollárért felvásárolja az Area 1 Securityt, a felvásárlás finanszírozásához készpénzt és részvényeket is felhasználva.
A Cloudflare saját, zéró bizalomra épülő biztonsági termékcsomaggal rendelkezik, amelynek célja az adatvesztés, a rosszindulatú programok és az adathalász támadások megelőzése, még akkor is, ha az alkalmazottak nem az irodai hálózatot vagy VPN-t használják. Az ügylet révén a vállalat ezt a portfóliót e-mail biztonsággal egészíti ki.
Az Area 1 Security olyan terméket fejlesztett ki, amely megállítja az e-mailben küldött adathalász-támadásokat, mielőtt azok elérnék a postaládát. A vállalat állítása szerint csak 2021-ben több mint 40 millió adathalász kísérletet blokkoltak.
A Cloudflare cCo-alapítója és vezérigazgatója, Matthew Prince nyilatkozatában elmondta: "Számunkra a Zero Trust jövője egy integrált, egy kattintással elvégezhető megközelítés a szervezet összes alkalmazásának biztosítására, beleértve a legelterjedtebb felhőalkalmazást, az e-mailt is. Várakozásaink szerint együttesen a leggyorsabb, leghatékonyabb és legmegbízhatóbb e-mail biztonságot fogjuk nyújtani a piacon"."
Febr. 15.: Az Intel felvásárolja a Tower Semiconductor-t.
Az Intel bejelentette, hogy 5,4 milliárd dollárért felvásárolja a Tower Semiconductor vállalatot, és így hozzáférhet a félvezetők iránti növekvő keresletből adódóan egyre specializáltabb termeléshez. Az ügyletet mindkét vállalat igazgatótanácsa jóváhagyta, de várhatóan 12 hónapot vesz igénybe, amíg a szokásos hatósági csatornákon keresztülhalad.
Az Intel tavaly jelentette be, hogy az öntödei piacra kíván belépni, hogy az ügyfelei által tervezett chipeket gyártson. A Tower az elmúlt években több telephelyen is beruházott, hogy növelje a 200 és 300 milliméteres chipek gyártására szolgáló kapacitást. A vállalat a "fabless" vállalatokat - amelyek chipeket terveznek, de a gyártást kiszervezik - és az integrált eszközök gyártóit szolgálja ki.
Pat Gelsinger, az Intel vezérigazgatója úgy látja, hogy a lépés jól illeszkedik a vállalat elképzeléseihez. "A Tower speciális technológiai portfóliója, földrajzi elérhetősége, mély ügyfélkapcsolatai és a szolgáltatásokra összpontosító működése segíteni fogja az Intel öntödei szolgáltatásainak skálázását, és elő fogja mozdítani azt a célunkat, hogy az öntödei kapacitás egyik fő szolgáltatójává váljunk világszerte" - mondta egy nyilatkozatban.
Február 15.: Az Akamai 900 millió dollárért felvásárolja a Linode-ot.
Az Akamai megállapodást kötött a Linode, egy infrastruktúra-az-a-szolgáltatás (IaaS) platformszolgáltató felvásárlásáról, mintegy 900 millió dollárért. Az Akamai értesülései szerint a Linode mintegy 100 millió dolláros bevétellel számol a 22. pénzügyi évben. A 2003-ban alapított Linode a nyilvános felhőszolgáltatók, például az Amazon Web Services (AWS), a Microsoft Azure és a Google Cloud IaaS alternatívájaként pozícionálta magát. Sok versenytársával ellentétben a Linode azt állítja, hogy nem vett fel külső finanszírozást, és azzal büszkélkedik, hogy "a megalakulása óta sikeresen működtet nyereséges üzletet".
"A lehetőség, hogy a Linode fejlesztőbarát felhőalapú számítástechnikai képességeit az Akamai piacvezető edge platformjával és biztonsági szolgáltatásaival kombinálhatjuk, átalakító jelentőségű az Akamai számára" - mondta Tom Leighton, az Akamai vezérigazgatója és társalapítója közleményében. "Az Akamai több mint 20 éve úttörő szerepet tölt be az edge computing üzletágban, és ma izgatottan kezdjük fejlődésünk új fejezetét azzal, hogy egy olyan egyedülálló felhőplatformot hozunk létre, amellyel a felhőtől a felhőig terjedő alkalmazásokat építhetünk, futtathatunk és biztosíthatunk"."
Jan 31: A Citrixet 16,5 milliárd dollárért vásárolják fel magántőke társaságok
A Citrix felhőalapú számítástechnikai és virtualizációs vállalatot a Vista Equity Partners és az Evergreen Coast Capital magántőke társaságok 16,5 milliárd dollárért vásárolják fel. A hírek szerint a Vista a Citrixet a Tibcóval tervezi egyesíteni, amelyet 2014-ben 4,3 milliárd dollárért vásárolt meg.
A teljes egészében készpénzes ügylet során a tőzsdén jegyzett Citrix magánkézbe kerül, és a cégek közlése szerint a Citrix adósságának átvállalását is magában foglalja.
Az akvizíciót bejelentő nyilatkozatban Bob Calderoni, a Citrix igazgatótanácsának elnöke és ideiglenes vezérigazgatója és elnöke elmondta: "Az elmúlt három évtizedben a Citrix a biztonságos hibrid munkavégzés egyértelmű vezetőjévé vált. Piacvezető platformunk biztonságos és megbízható hozzáférést biztosít minden olyan alkalmazáshoz és információhoz, amelyre az alkalmazottaknak szükségük van a munka elvégzéséhez, bárhol is legyen az"."
Január 31.: A Sony 3,6 milliárd dolláros üzletben megvásárolja a Bungie amerikai játékfejlesztőt.
A Microsoft Activision Blizzard felvásárlását követően a Sony bejelentette, hogy 3,6 milliárd dollárért megvásárolja a Bungie-t, az olyan játékokért felelős játékstúdiót, mint a "Destiny" és a "Halo".
A Bungie az 1990-es évek elején kezdte életét, Mac számítógépekre készített játékokat, mígnem 2000-ben a Microsoft felvásárolta, és a Microsoft Game Division részévé vált. 2007-ben a Bungie kivált az anyavállalatból, bár a Microsoft megtartotta kisebbségi részesedését, és továbbra is együttműködött a Bungie-val a legnagyobb példányszámban eladott játék, a "Halo" és a jövőbeli projektek kiadásában és marketingjében.
"Ma a Bungie megkezdi az utat, hogy globális multimédiás szórakoztatóipari vállalattá váljon" - írta Pete Parsons vezérigazgató az üzletet bejelentő blogbejegyzésben. "Továbbra is önállóan fogjuk kiadni és kreatívan fejleszteni játékainkat. A SIE támogatásával a legközvetlenebb változás, amit látni fogtok, a tehetségek felvételének felgyorsítása az egész stúdióban, hogy támogassuk ambiciózus elképzeléseinket"."
Január 18.: A Microsoft felvásárolja az Activisi
A Microsoft bejelentette, hogy 68,7 milliárd dollárért felvásárolja az Activision Blizzardot - 26 milliárd dollárral többért, mint amennyit a vállalat 2016-ban a LinkedInért fizetett. Az ügylet a Microsoft eddigi legnagyobb, és a rekordok legnagyobb, teljes egészében készpénzben végrehajtott felvásárlása lesz. Segítségével a vállalat a videojáték-piacon való helytállását erősíti, olyan címeket hozva az Xbox platformjára, mint a "Call of Duty", a "World of Warcraft" és az "Overwatch".
Az Xbox Wire-on közzétett blogbejegyzésében Phil Spencer, a Microsoft Gaming vezérigazgatója így nyilatkozott: "Csapatként az a küldetésünk, hogy a játék örömét és közösségét kiterjesszük a bolygó minden lakójára. Mindannyian tudjuk, hogy a játék a világ legélénkebb és legdinamikusabb szórakozási formája, és mi is megtapasztaltuk a társadalmi kapcsolatok és barátságok erejét, amelyet a játék tesz lehetővé"."
Satya Nadella, a Microsoft vezérigazgatója külön nyilatkozatában kiemelte a játékot, mint az egyik legdinamikusabb és legizgalmasabb szórakoztató kategóriát minden platformon, és azt mondta, hogy "kulcsszerepet fog játszani a metaversus platformok fejlesztésében".
A felvásárlás azonban a vételár puszta nagyságán túl is szemöldököt vonzott. 2021 júliusában a kaliforniai Fair Employment and Housing Department (tisztességes foglalkoztatás és lakhatás minisztériuma) pert indított az Activision Blizzard ellen, arra hivatkozva, hogy a vállalatnál "számos panasz érkezett jogtalan zaklatásról, diszkriminációról és megtorlásról".
Az Activision Blizzardot szexuális zaklatással és diszkriminációval, a női dolgozók alulfizetésével, szakszervezetek szétverésével, valamint "fiúszövetségi" munkakultúrával és "rocksztár" mentalitással vádolták. Novemberben az Activision Blizzard alkalmazottai munkabeszüntetést tartottak, és több mint 700 aláírással petíciót nyújtottak be, amelyben követelik Bobby Kotick vezérigazgató eltávolítását.
Bár a Microsoft a felvásárlás bejelentésekor nem foglalkozott a problémákkal, gyorsan felröppentek a találgatások arról, hogy Kotick az üzlet véglegesítése után is folytatja-e a munkát. A Wall Street Journal arról számolt be, hogy "a vállalatok megállapodtak abban, hogy az üzlet lezárásakor elválik".
Január 5.: A Google 500 millió dollárért megveszi a Siemplify-t.
A Google bejelentette, hogy 500 millió dollárért felvásárolja a Siemplify kiberbiztonsági vállalatot. Az izraeli székhelyű kiberbiztonsági startup a vállalatok számára nyújtott végponttól végpontig tartó biztonsági szolgáltatásokra specializálódott, amelyeket jellemzően biztonsági orchestrációs, automatizálási és válaszadási (SOAR) szolgáltatásoknak neveznek.
A Google és a Siemplify is megerősítette a felvásárlást, megjegyezve, hogy a Siemplify integrálódik a Google Cloud Platformba, pontosabban annak krónikás működésébe. Egy blogbejegyzésben Sunil Potti, a Google Cloud Security alelnöke/GM kijelentette, hogy mindkét vállalat "osztja azt a meggyőződést, hogy a biztonsági elemzőknek több, összetettebb incidenst kell megoldaniuk, miközben kevesebb erőfeszítést és kevesebb speciális tudást igényelnek".
"A Siemplify-vel megváltoztatjuk a szabályokat arra vonatkozóan, hogy a szervezetek hogyan vadásznak, észlelik és reagálnak a fenyegetésekre" - mondta.
Allie Mellen, a Forrester elemzője megjegyezte, hogy "A SOAR eszköz gyakorlatilag a Google Chronicle kínálatának hiányzó darabja volt gyakorlatilag a kezdetek óta - más biztonsági elemző platformok már 2017-ben elkezdték beépíteni a SOAR-t.
"Ez a felvásárlás fontos lépés ahhoz, hogy egységes kínálatot nyújtsunk a szakemberek számára, és hogy közvetlenebbül versenyezhessünk a biztonsági elemzési platformok terén" - mondta Mellen.
Január 4.: A Zoom felvásárolja a Liminal eszközeit
A Zoom bejelentette, hogy megvásárolta a Liminal eszközeit a rendezvények jövőjének fejlesztésére irányuló törekvésének részeként.
A Liminal, egy start-up cég, amely nagyrészt a Zoom SDK-jára épülő rendezvénygyártási megoldásokat kínál, mostantól a Zoom csapatának része lesz, amely a világ bármely pontjáról online elérhető, a legjobb minőségű programokat és megoldásokat kívánja kifejleszteni. Azzal, hogy a Zoom ezeket a képességeket és még többet is hozzáad a rendezvényszervezési kínálatához, továbbra is a piac vezető átfogó, egyablakos, hibrid rendezvényszervezési platformja kíván lenni.
Az eszközvásárlás részeként a Liminal két társalapítója, Andy Carluccio és Jonathan Kokotajlo csatlakozik a Zoomhoz, és közös céljuk, hogy dinamikusabb és testreszabhatóbb rendezvényajánlatokat kínáljanak az ügyfeleknek.
A felvásárlást részletező blogbejegyzésben a Zoom marketingigazgatója, Janine Pelosi elmondta: "A Liminal szoftvere képes összekapcsolni a Zoom több HD videoküldést a produkciós minőségű hardverekkel és alkalmazásokkal. Azzal, hogy ezeket a képességeket és még többet is hozzáadunk rendezvényszervezési és produkciós kínálatunkhoz, úgy gondoljuk, hogy továbbra is mi leszünk a piac vezető átfogó, egyablakos, hibrid rendezvényszervezési platformja"."