, 2022/3/17
A világméretű technológiai tranzakciók 2021-ben a világjárvány gazdasági hátráltatása ellenére is felgyorsult ütemben folytatódtak, megközelítve a 3 billió dollárt értékben, még mielőtt az utolsó negyedévet kiszámolták volna. Vajon 2022 is elérheti ezt a nagysikerű aktivitást?
A Gartner legfrissebb globális munkaerő-piaci felmérése szerint az informatikai alkalmazottak mindössze 29,1%-a tervezi szilárdan, hogy jelenlegi munkaadójánál marad. Attól függően, hogy ezek az informatikai dolgozók hol helyezkednek el, ez a szám sokkal alacsonyabb lehet. Ázsiában mindössze 19,6%-uknak van határozott szándéka arra, hogy jelenlegi munkahelyén maradjon; Ausztráliában és Új-Zélandon csak 23,6%-uk érzi ugyanezt; Latin-Amerikában pedig 26,9% ez az arány. A felmérés szerint még a legjobban teljesítő régióban, Európában is csak tízből négy informatikai dolgozó (38,8%) számít arra, hogy jelenlegi szervezeténél marad.
A felmérés szerint az informatikai dolgozók általában 10,2%-kal kisebb valószínűséggel maradnak munkahelyükön, mint a nem informatikai alkalmazottak. Ez a legalacsonyabb az összes vállalati funkció közül. Sok IT-alkalmazott számára, akikre a világjárvány és a hibrid munkahelyek térhódítása miatt most van a legnagyobb kereslet, ez a karrier és az élet átgondolásának ideje.
"Soha nem volt még jobb alkalom arra, hogy megtaláljuk a karrierutat, a vállalatot, ahol dolgozni szeretnénk, és az értéket, amit kínálunk, mint most" - mondta Graham Waller, a Gartner alelnöke és elismert elemzője. "Az informatikai dolgozóknak soha nem lesz annyi választási lehetőségük, mint most." A Gartner globális munkaerő-piaci felmérése 40 ország több mint 18 000 munkavállalóját öleli fel, köztük 1755 informatikai munkakörben dolgozó munkavállalót a 421. negyedévben.
A Gartner felmérése szerint a munkavállalók 65%-a úgy érzi, hogy a világjárvány miatt újragondolta a munka szerepét az életében. 58%-uk pedig azt jelezte, hogy a világjárvány megváltoztatta a jelenlegi munkahelyük helyének kívánatosságát. "Az informatika jelenleg egy szuperfűtött munkaerőpiac" - mondta Waller. "Nagy verseny folyik a tehetségekért. Néha még az élsportolókért folyó versenyhez is hasonlítjuk - különösen a kulcsfontosságú készségterületeken, például a kiberbiztonság, az adattudomány, a felhő- és agilis fejlesztés stb. területén."
A tavaly munkahelyet váltó IT-alkalmazottak 76 százalékának volt legalább két másik állásajánlata, szemben a nem IT-alkalmazottak 43 százalékával, akiknek több állásajánlatuk is volt. Waller szerint ez nagy tárgyalási pozíciót biztosít az IT-munkavállalóknak. A Gartner 10 évvel ezelőtti globális munkaerő-piaci felmérése óta először fordult elő, hogy a munka és a magánélet egyensúlya a fizetéssel együtt a legfontosabb ok, amiért az IT-szakemberek új munkahelyet választanak.
Az informatikai tehetségek megtartása korcsoportonként és régiónként eltérő kihívást jelent. A 30 éves és fiatalabb IT-munkavállalók például 2,5-szer kisebb valószínűséggel maradnak egy szervezetnél, mint az 50 év felettiek. A felmérés szerint a 18-29 éves informatikusok mindössze 19,9%-a marad nagy valószínűséggel, míg az 50-70 évesek 48,1%-a.
Egyes IT-munkavállalók számára az új munkahely elvállalásának motivációja az adott területen való felemelkedés lehet, mások számára pedig a javadalmazás. Sokak számára azonban, különösen a fiatal családos munkavállalók számára az értéket az a munka jelenti, amely lehetővé teszi számukra, hogy az otthoni életre koncentráljanak.
Az informatikában a boomerek kikerültek, a fizetések emelkednek - és a változás közeleg. Ahogy az X- és Y-generációsok átveszik a kulcsfontosságú IT-szerepeket a vállalatoknál, nemcsak magasabb fizetést, hanem jobb munkakörülményeket is követelnek - és figyelmesebb vezetőket. "Azt tanácsoljuk a CIO-knak, hogy alkalmazzanak emberközpontú munkamodelleket a rugalmasabb munkakörnyezet és a munka-magánélet egyensúlya érdekében" - mondta Waller. "És dolgozzanak azon, hogy az alkalmazottak nagyobb bizalmat, felhatalmazást és tiszteletet érezzenek. Ez a tehetségmegtartás sikerét és jelentős üzleti eredményeket eredményez"."
A Gartner szerint például az emberközpontúbb munkamodell felajánlása a munkavállalók számára 45%-kal csökkenti a fáradtságot, 44%-kal növeli annak valószínűségét, hogy egy szervezetnél maradnak, és 28%-kal növeli a munkavállalók teljesítményét. Az emberközpontú munkamodell javíthatja a tehetségeket és az üzleti eredményeket. Ennek eléréséhez a Gartner azt tanácsolja a CIO-knak, hogy gondolják át a munkával kapcsolatos elavult feltételezéseket, többek között:
Munkaidő - A progresszív vállalatok lehetővé teszik az emberek és a csapatok számára, hogy eldönthessék, mikor végzik a legjobb munkát, és úttörő szerepet játszanak az olyan új munkarendek bevezetésében, mint a négynapos hét.
Irodaközpontúság - A világjárvány megdöntötte azt a mítoszt, hogy a munkavállalók csak olyan irodában végezhetnek valódi munkát, ahol a vezetők látják őket. A legtöbb szervezet most egy olyan hibrid jövőt tervez, amely felismeri, hogy az alkalmazottak távolról is teljes mértékben produktívak lehetnek a "fejjel lefelé" végzett munkában, míg az iroda bizonyos tevékenységekhez, például az emberi kapcsolatokhoz és az együttműködéshez a legalkalmasabb.
Értekezletek - Az értekezletek kultúrája az 1950-es években kezdődött, amikor az embereknek fizikailag kellett összejönniük, hogy döntéseket hozzanak. Ma már az aszinkron és szinkron együttműködési eszközök lehetővé teszik a megosztott döntéshozatalt, együttműködést és kreativitást.
Ahogy a vállalatok kezdenek állandóan irodákat nyitni, a vezetésnek újra kell gondolnia, hogyan lehet a munkát a dolgozók életminőségét szem előtt tartva elvégezni. Ennek mentén az is változó, hogy mi számít a munkavállalóknak. A fiatalabb IT-munkavállalók például tiszteletet akarnak - állapította meg a Gartner.
"Ez sokkal fontosabb a fiatalabb munkavállalók számára, mint az idősebb [munkavállalók] számára" - mondta Waller. "Az "egy méret mindenkinek" megközelítés ma már kevésbé releváns. A CIO-knak meg kell hallgatniuk, mi a fontos a munkavállalók számára. A fiatalabb alkalmazottaknak háromszor alacsonyabb a maradási szándékuk, mint az idősebbeknek"."
Az Y generációs "millenniumi" munkavállalók (az 1980-as években és a 90-es évek közepéig születettek) a teljes munkaerő több mint 49%-át teszik ki; az X generációsok (1965 és 1981 között születettek) 37%-ot képviselnek; a Baby Boomerek (1964 előtt születettek) pedig a teljes munkaerő mindössze 14%-ára zsugorodtak az Egyesült Államok Munkaügyi Statisztikai Hivatalának (BLS) friss adatai szerint.
Az informatikai szakemberek felvétele rekord ütemben folyik, a BLS szerint az elmúlt évben 197 000-rel több informatikai álláshely létesült, mint az előző 12 hónapban. Az elmúlt nyolc hónap mindegyikében növekedés volt tapasztalható az informatikai munkaerőpiacon.
A BLS legfrissebb, 2020-as megállapításai szerint az informatikusok átlagosan 3,9 évig maradnak egy vállalatnál.
Az elmúlt évben a Janco Associates és az eJobDescription.com informatikai foglalkoztatási tanácsadó cég szerint a CIO-k átlagos szolgálati ideje négy év hét hónapról négy év nyolc hónapra emelkedett. Ez az átlagos szolgálati idő azonban várhatóan csökkenni fog a következő évben, mivel a nyugdíjba vonulók száma növekszik, és az informatikusok fiatalabb generációja veszi át a helyét.
Lily Mok, a Gartner Research alelnöke szerint a magas szintű informatikai vezetők és menedzserek megtartása érdekében a szervezeteknek vissza kell térniük az "alapokhoz". A vállalatoknak például gyakrabban kellene összehasonlítaniuk a béreket, mint két-háromévente egyszer. Bizonyos esetekben, különösen a rendkívül keresett IT-szerepkörök esetében, negyedévente újra kellene értékelniük a fizetéseket.