, 2022/3/18
Ausztrália bepereli a Facebookot a hírességeket megszemélyesítő csaló hirdetések miatt. Ausztrália jogi lépéseket indított a Facebook anyavállalata, a Meta ellen, azt állítva, hogy az lehetővé tette, hogy a csaló hirdetések hamis hírességeket megszólító hirdetésekkel célozzák meg a felhasználókat.
A technológiai óriás "hamis, félrevezető vagy megtévesztő magatartást" tanúsított azzal, hogy tudatosan befogadta a hamis kriptovaluták hirdetését - közölte egy szabályozó hatóság. Az amerikai vállalat pénzügyi és egyéb büntetésekre számíthat. A Meta még nem nyilatkozott, de korábban azt mondta, hogy elkötelezett amellett, hogy távol tartsa a csalókat a platformjaitól.
Az Ausztrál Verseny- és Fogyasztóvédelmi Bizottság (ACCC) szerint a szóban forgó hirdetések a Facebook algoritmusait használták a fogékony felhasználók megcélzására, és ausztrál hírességek hamis idézeteit mutatták be. Az engedély nélkül felhasznált személyazonosságok között szerepelt Mike Baird, Új-Dél-Wales korábbi miniszterelnöke, David Koch, ismert televíziós műsorvezető és Dick Smith milliomos vállalkozó.
"Ügyünk lényege, hogy a Meta felelős ezekért a hirdetésekért, amelyeket a platformján tesz közzé" - mondta Rod Sims, az ACCC elnöke pénteki nyilatkozatában.
Az ausztrál szövetségi bíróságon benyújtott kereset szerint a Meta ezt tudatosan tette, és még azután sem akadályozta meg a csalásokat, hogy a hírességek kifogást emeltek ellenük.
"Egy megdöbbentő esetről van tudomásunk, amikor egy fogyasztó több mint 650 000 ausztrál dollárt (360 000 font; 480 000 dollár) veszített az egyik ilyen átverés miatt, amelyet hamisan befektetési lehetőségként hirdettek a Facebookon. Ez szégyenletes" - mondta Sims úr. A múlt hónapban Andrew Forrest ausztrál milliárdos büntetőeljárást indított a Meta ellen az ő képét használó hamis hirdetések miatt.
Míg Dr. Forrest a pénzmosás elleni törvények megsértésével vádolja a technológiai óriást, addig az ACCC ügye a fogyasztóvédelmi törvények, illetve egy külön szabályozó törvény állítólagos megsértéséről szól. A Meta - amely az Instagram és a Whatsapp tulajdonosa is - 2021-ben 115 milliárd dolláros globális reklámbevételt ért el.