, 2022/3/17
Az Android hardveres startupok visszatértek - és jobb, ha elhiszed, hogy érdemes észrevenned. Furcsa dolog történik most itt az o' Android földjén. Egy olyan időszakban, amikor azt gondolnánk, hogy az Android-eszközök hatalmas nagy kutyái uralják a dojo-t, és alig hagynak levegőt másnak, hogy belépjen, egy sor kis, szikár startup cég hívja fel magára a figyelmet az Android-rajongók körében, miközben arra készül, hogy belépjen az arénába.
Minden józan logika szerint ezeknek a cégeknek gyakorlatilag öngyilkos küldetésben kellene lenniük. A legtöbb piaci részesedéselemzés szerint a Samsung következetesen az Android-telefonok vásárlásának oroszlánrészét kaparintja meg, és még a többi nagynevű Android-telefon-versenyző is a hardver-vásárlói torta relatív morzsáiért küzd (amely egyébként egészen biztosan nem almaízű).
A fenébe is, még maga a Google is lassú és látszólag fáradságos folyamat elé néz, hogy a saját gyártású Pixel telefonjait az ismerősök számára készült niche-szintű termékekből a piac jelentős részét uraló háztartási nevekké tegye - más szóval, hogy olyan készülékké váljanak, amelyek a hétköznapi, nem geek-kártyával rendelkező emberek radarján is szerepelnek. A Google-ról beszélünk, az ég szerelmére!
És mégis, miközben beszélgetünk, két ambiciózus vállalat készül a lehetetlenre - hogy betörjenek az Android hardverek birodalmába, és olyan készülékeket kínáljanak, amelyek ígéretük szerint valóban különböznek a status quótól. Hogy sikerrel járnak-e, azt persze még meg kell várnunk. De abszolút zéró bizonytalansággal biztosíthatlak benneteket erről: Maga a tény, hogy egyáltalán próbálkoznak, hatalmas győzelem számunkra, mint az érdekes technológiák értékelői számára - és a várható jelenlétük a zsúfolt Android-piacon önmagában is elég látványos győzelem.
Ismerős arcok, ismerős harapás
A szóban forgó cégek talán még újak az androidos telefonkészítésben, de a mögöttük álló tényleges emlősök minden, csak nem tapasztalatlanok. Az első és számomra személy szerint legérdekesebb az Osom nevű, első alkalommal telefonokat gyártó cég. Miközben beszélgetünk, épp az első Androidos ajánlatának - egy elegáns kinézetű, egyszerűen Osom OV1 néven ismert kis csöppségnek - a bemutatásán dolgozik.
Az OV1-et eredetileg február környékén akarták piacra dobni, de ezt az időpontot előbb a nyárra, majd nemrég a negyedik negyedévre tolták - a legutóbbi késedelem oka nyilvánvalóan az volt, hogy a telefont egy újabb, még nem elérhető Qualcomm processzorral szerették volna szállítani. Ami a külsőt illeti, ha a telefon ismerősnek tűnik, akkor annak kell lennie:
Az Osom OV1 lényegében az Essential PH-1 utódja, egy Android-rajongók által kedvelt telefon, amely 2017-ben jelent meg a nagyszabású tervek közepette egy egész ökoszisztéma okosotthon termékek körül. Annak ellenére, hogy a készülék kivételes dizájnja és az időszerű szoftvertámogatás szokatlanul lenyűgöző megközelítése ellenére a mögötte álló vállalat végül tönkrement - és hivatalos folytatás vagy kiegészítő készülék soha nem jelent meg.
A nem is olyan régóta létező Essential Phone. Nyugodj békében, édes hercegem. Az Osom (bocsánat a szóviccért) lényegében ott folytatja, ahol az Essential abbahagyta, és nagyrészt ugyanaz a csapat áll mögötte - bár egy fontos kivétellel: Legalábbis kifelé az Essential Phone az Android alapítója, Andy Rubin körül forgott, akinek a termékkel való kapcsolata azonnali hitelességet adott a vállalatnak, és azonnal a térképre tette.
De Rubin hírneve manapság már nem az, ami egykor volt, hogy finoman fogalmazzunk - így az Osommal az általa összeállított csapat a saját útját járja, és túllép ezen a szennyezett társuláson.
Mitől olyan érdekes az Osom OV1?
Miért kellene bárkit is érdekelnie? Nos, néhány okból:
Az összes ugratás alapján a telefon egyenesen gyönyörűnek és prémium minőségűnek ígérkezik - "cirkóniumkerámia" hátlappal, titániummal a kameraház és a fizikai gombok számára, valamint rozsdamentes acél kerettel. Vajon mindez változtat valamit a készülék tényleges működésén? Természetesen nem. De minden bizonnyal kiemeli a tömegből és vonzóvá teszi egy bizonyos fajta tech-totin' hominid számára.
Az alkotók szerint a telefon el fog térni a szokásos Android-mintától, amely a Google alapvető Android-szoftverével való babrálást jelenti, leginkább csak a változtatás kedvéért, és ehelyett az Essential nyomdokaiba lépve, az eredetihez közeli élményt kínál majd, az optimális felhasználói élményre és a gyors és megbízható szoftverfrissítésekre helyezve a hangsúlyt.
Az alapokat félretéve az Osom OV1 azzal fog különbözni, hogy nagy hangsúlyt fektet az adatvédelemre, és olyan, még nem részletezett fejlesztésekkel, amelyek állítólag nagyobb kontrollt biztosítanak majd a különböző helyzetekben az adatok megosztásának pontos módjára.
Ó, és az Osom csapata azt mondta, hogy a készüléket kevesebb mint ezer dollárért fogják eladni - ami jelentős tényező, amikor a legtöbb prémium kategóriás telefon mostanában jóval négy számjegyű összegekbe kúszik.
És ez még csak az első része ennek a következő generációs androidos underdog történetnek.
Sok hűhó semmiért
A másik érkező Android hardveres startup hasonlóan új és mégis ismerős. A neve, meglehetősen viccesen, Nothing - és ez egy titokzatos projekt, amelyet a OnePlus társalapítója, Carl Pei irányít. A Nothing már készített egy pár fülhallgatót - ami, öhm, oké - de most nem hivatalos jelentések szerint a cég csendben bemutatta egy új mobilkészülék prototípusát, amelyet áprilisban terveznek nyilvánosan piacra dobni.
Hogy mitől lesz a Nothing telefon valami, amit érdemes megvenni, azt még nem tudjuk. A készülékkel kapcsolatos részletek még mindig hihetetlenül szűkszavúak.
De Pei a OnePlusnál tett korai erőfeszítéseivel sikerült szenvedélyes követőtábort kiépítenie az Android-rajongók körében. Azok az első néhány OnePlus zászlóshajók gondosan kiszolgálta a tech-szerető közösség, egy ésszerű megközelítés a szoftver - egy "stock-plusz" fajta filozófia nem minden, ami nem különbözik attól, amit Osom most csinál - együtt kivételes hardver és szinte sokkolóan megfizethető árcédulák, különösen azokban a korai napokban.
A OnePlus azóta a mainstream jellegű vonzerő felé fordult (és ennek elérése érdekében hozott - majd megkérdőjelezhető döntéseket a termékeivel kapcsolatban). És hogy igazságos legyek, úgy tűnik, hogy ezek az erőfeszítések kifizetődnek: Egy elemzés szerint a vállalat eladásai 2021-ben az előző évhez képest 524%-kal nőttek.
Szóval igen: ha van valaki, aki tudja, hogyan kell bepréselni magát egy túlzsúfolt piacra, és hogyan lehet ott is érvényesülni, akkor Pei biztos, hogy ez az ember az.
"A sokszínűség mindig is az egyik Andr"
"A sokszínűség mindig is az Android egyik legnagyobb előnye volt"
Nézd csak! Itt 100%-ban kiadatlan, elméleti termékekről beszélünk. Azt természetesen nem tudom megmondani, hogy meg fogják-e érni a nehezen megkeresett ötcenteseidet, vagy hogy képesek lesznek-e tartani a gyertyát a jelenlegi csúcsopciókkal szemben az Android hardveres ökoszisztémán belül. Azt azonban elmondhatom, hogy a sokszínűség mindig is az Android egyik legnagyobb értéke volt. Ellentétben az Apple ökoszisztémával, ahol nagyon is egyféle, szeretem vagy hagyom, az Android mindig is különböző készülékstílusokat és opciókat kínált.
Az elmúlt években azonban - a HTC és az LG bukása és bukása, a Motorola egyenesen szívás, és az olyan egykor ígéretes startupok, mint az Essential, a Nextbit és a OnePlus vagy összeomlanak, vagy egészen más célokra összpontosítanak, mint amik népszerűvé tették őket - a reális szintű értelmes választék azok számára, akik kivételes zászlóshajó-minőségű élményt keresnek az Androidon, meglepően csekély lett.
Elég, ha azt mondom, hogy a visszaváltás egy olyan helyzetbe, ahol valóban meggyőző választási lehetőségek vannak - olyanok, amelyek különböző, de hasonlóan kiemelkedő általános felhasználói élményekkel rendelkeznek - hatalmas előrelépés lenne számunkra, az Androidot értékelő és az érdekes lehetőségeket értékelő lények számára.
És tényleg, függetlenül attól, hogy végül egy Osom telefont vagy egy Nothing telefont veszel-e, az, hogy ezek a vállalatok feszegetik a prémium Android készülékeken belül lehetséges határokat, csak jót jelenthet a verseny fokozása és az ökoszisztémában mindenkit arra kényszerít, hogy résen maradjon. És még egy dolog: bár a teljes okostelefon-piac 1%-a aprópénznek tűnhet egy olyan vállalat számára, mint a Google, a hatalmas húsos torta 1%-a valójában csillagászati szám a legtöbb nem óriásvállalat mércéjével mérve.
Gondoljunk csak bele: A Gartner számmisztikus kockái szerint 2021-ben körülbelül 1,4 milliárd okostelefont adnak el világszerte. Ennek egy százaléka 14 millió darab. Ez 14 millió eladás a teljes okostelefon-piac mindössze 1%-ával. Ez azt jelenti, hogy még egy százalék töredéke - mondjuk 0,25% - is 3,5 millió szállított terméket jelent.
Az Osomnak és a Nothingnak nem kell sokat tennie ahhoz, hogy egészséges és fenntartható üzleteket építsen. Még ha a szélesebb okostelefon-piacon belül alig tűnnek is fel a radaron, a siker saját mércéjük szerint akár meg is ölhetik azt. És ami még ennél is fontosabb, olyan jelentős mértékben gazdagíthatják a lehetőségeinket, ami az Android korábbi napjait idézi fel. Az Android alulmaradtjai visszatértek, bébi. És higgyétek el nekem: Nem számít, milyen telefont szeretsz jelenleg használni, a második eljövetelüket érdemes megünnepelni.